Aquaflow tarjosi uusia näkökulmia eläkeikää lähestyville työntekijöilleen

Ympäristöalan teknologiayritys Aquaflow tarjosi konkareilleen Nextmile-palvelun, jonka avulla viimeisiin työvuosiin ja lähestyvään eläkeikään saa myönteisen otteen. Talous- ja hallintojohtaja Päivi Poutanen ja it-päällikkö Timo Hirvonen pitävät palvelua erittäin hyödyllisenä.

Työhyvinvointi | 1.9.2020

Aquaflow tarjosi uusia näkökulmia eläkeikää lähestyville työntekijöilleen

Teksti: Leena Huovila

Kuva: Petri Saarelainen

Moni työelämän konkari voi kokea lähestyvän eläkeiän jopa uhkaavana: kuin syvään kuiluun putoaisi. Ympäristöalan teknologiayritys Aquaflow halusi tarjota seniorityöntekijöilleen Nextmile-palvelun avulla uusia näkökulmia, joiden avulla suuri elämänmuutos ei näyttäytyisi tylynä loppuna vaan uutena mahdollisuutena.

Eläkkeelle siirtyminen ei ole koskaan ollut Timo Hirvoselle tavoite tai maali. Pikemminkin se on ollut ahdistava ajatus, jonka hän on työntänyt pois mielestään.

– Olen ajatellut, että eläkkeelle jäädessään menettää työn, työtoverinsa ja työkontaktinsa. Ei kuulu enää mihinkään sosiaaliseen yhteisöön – paitsi niihin eläkeläisiin, jotka ovat tukkona kaupoissa ja pankeissa, hän heittää.

Lisäksi häntä on huolettanut toimeentulon heikkeneminen eläkeaikana.

Hirvonen on 61-vuotias it-päällikkö, joka on toiminut 31 vuotta Aquaflow Oy:n palveluksessa, yrityksen pääkonttorilla Savonlinnassa.

Eläkkeelle siirtyminen on yksilölle työelämän suurin muutos, mutta hyvin harva valmistautuu siihen mitenkään.

Aquaflow, kansainvälisen Veolia-konsernin suomalainen tytäryhtiö, on metsäteollisuuden vedenkäsittelyn globaali teknologiajohtaja. Päätoimialoja ovat myös teollisuuden ja kuntien prosessi- ja jätevedenkäsittely sekä laboratorioiden ja välinehuollon vedenkäsittely.

Kiikkutuoliuhasta mahdollisuudeksi

Nyt Hirvonen suhtautuu tulevaan tietoisemmin ja pohtii erilaisia mahdollisuuksia. Välttämättä eläkeikä ei olekaan pitkä kiikkutuoli-istunto ennen viimeisiä kirkonkelloja.

Mielenmuutos on seurausta Työsuojelurahaston kehittämisavustuksella toteutetusta Nextmile-hankkeesta, johon Hirvonen ja neljä muuta kuudenkympin kieppeillä olevaa yrityksen työntekijää osallistuivat.

Nextmile on Milestone Coaching & Consulting Oy:n kehittämä palvelu, joka auttaa eläkeikää lähestyviä työntekijöitä valmistautumaan kokonaisvaltaisesti ja hallitusti uuteen elämänvaiheeseen. Palvelu on tuotteistettu Työsuojelurahaston tuella ja lanseerattu vuonna 2018.

Aquaflow’n talous- ja hallintojohtaja Päivi Poutanen kertoo, että yritys haluaa panostaa työhyvinvointiin ja ottaa huomioon eri-ikäisten ihmisten tarpeita työuran eri vaiheissa.

– Meillä oli onnistunutta yhteistyötä toisessa hankkeessa Milestonen kanssa, ja mainitsin, että tarvetta olisi ohjelmalle eläkeikää lähestyvien työhyvinvoinnin ja työkyvyn ylläpitämiseksi ja parantamiseksi, Poutanen kertoo.

Kuinka ollakaan, Milestonella sattui olemaan tuore Nextmile-palvelu tähän tarkoitukseen.

Osaamispääoma talteen

Poutanen korostaa, että Aquaflow’n pitkään palvelleilla työntekijöillä on suunnaton osaamispääoma. Rekrytoinnit ovat pitkäaikaisia investointeja, ja lähtökohtaisesti pyritään pitkiin työsuhteisiin.

– Sellainen tilanne on painajaismainen, että työntekijä ilmoittaa jäävänsä pian eläkkeelle jo eläkepäätöksen saatuaan, ja työnantajalle ei jää kuin muutama kuukausi aikaa sopeutua.

Nextmile antaakin paitsi uusia eväitä konkareille, myös käynnistää osaamisen ja etenkin hiljaisen tiedon tunnistamisen ja talteen ottamisen systemaattisesti. Lisäksi Poutasen mukaan Aquaflow’ssa toivotaan, että konkarit eivät lähtisi eläkkeelle heti, kun on mahdollista.

– Meille rekrytoinnit ovat pitkäaikaisia investointeja. Pidämme huolta työhyvinvoinnista ja toivomme, että konkarit eivät jää eläkkeelle heti, kun se on mahdollista, Päivi Poutanen sanoo.
– Meille rekrytoinnit ovat pitkäaikaisia investointeja. Pidämme huolta työhyvinvoinnista ja toivomme, että konkarit eivät jää eläkkeelle heti, kun se on mahdollista, Päivi Poutanen sanoo.

Henkinen käsijarru pois päältä

Päävastuullisena ulkopuolisena asiantuntijana hankkeessa toimi Milestonelta Antti Harjuoja. Hänelle Nextmile on yhteiskunnallisestikin merkittävä missio, esimerkiksi työurien pidentämisen ja ikääntyneiden työllisyysasteen näkökulmasta.

Nextmile on Harjuojan mukaan alkanut puhua konkareista senioreiden sijaan. Taustalla on ikäsyrjintä, joka näkyy edelleen selvästi suomalaisilla työmarkkinoilla. Sana konkari saattaa olla myönteisemmin latautunut kuin seniori. Ei sekään täydellinen Harjuojan mielestä ole, mutta nyt mennään sillä.

– Eläkkeelle siirtyminen on työelämän suurin muutos yksilölle. Yllättävän harva valmistautuu siihen mitenkään, ja moni kokee jäävänsä muutoksessa yksin. Jo viimeisinä työvuosina muutos voi syödä voimavaroja – etenkin, jos työntekijä kokee, että häntä ei arvosteta.

– Työntekijä voi joutua oman elämänsä ulkokehälle negatiiviseen kierteeseen. Pahimmillaan päälle jämähtää henkinen käsijarru, joka voi laskea työkykyä ja motivaatiota, näkyä sairauspoissaoloina ja tuottavuuden laskuna. Huonoiksi koetut viimeiset työvuodet voivat varjostaa myös eläkeaikaa, joka voi muutenkin kuherruskuukauden jälkeen osoittautua raskaaksi esimerkiksi pelkän pitkästyttävyytensä takia, Harjuoja sanoo.

Hänen mielestään suomalaisessa työelämässä on suurta hyödyntämätöntä potentiaalia konkareissa ja heidän kohtelussaan. Vastuulliset työnantajat saavat yksilön työuran murroskohtien tukemisesta lisäarvoa yrityskulttuuriin ja työnantajamielikuvaan.

Video lämmitti mieltä

Jokainen konkari on omanlaisensa persoona, ja siten myös Nextmile on henkilökohtainen prosessi. Monimuotoisissa harjoituksissa henkilö työstää omaa suunnitelmaansa ohjatusti. Paketti pyrkii lisäämään emotionaalisia, arvopohjaisia ja tiedollisia valmiuksia, jotta eläkeajasta tulisi omannäköinen ja tyydyttävä.

Harjoitukset olivat yksin tehtäviä harjoituksia interaktiivisella verkkoalustalla, konsultin kanssa kaksin keskustelua coaching-tyyppisesti ja ryhmäistuntoja.

Kun Timo Hirvonen kuuli hankkeesta, hän suhtautui alkuun hieman skeptisesti, mutta totesi hankkeen hyödyt. Digiosaajalle verkkoalusta ei tietenkään ollut teknisesti vaikea mutta sisällöt rohkaisivat miettimään omaa tilannetta. Eniten hän kokee saaneensa ryhmäistunnoista, kun pääsi vaihtamaan ajatuksia muiden kanssa.

Suomalaisessa työelämässä on suurta hyödyntämätöntä potentiaalia konkareissa ja heidän kohtelussaan.

Jokainen osallistuja mietti henkilöitä, joille osaamista olisi hyvä siirtää. Nämä tekivät osallistujalle tämän tietämättä henkilökohtaisen videon, jossa kuvasivat yhteistyötään tämän kanssa, arvostustaan ja toivat esiin asioita, joista vielä toivoivat taitotiedon siirtämistä.

– Olin kieltämättä positiivisesti yllättynyt työkaverin ja yhteistyökumppanin luonnehdinnoista videolla. Tuli mukava fiilis siitä, etten ole vuosien saatossa varmaankaan asioita huonosti hoitanut. Ehkä hieman persoonallinen tapani on ainakin heidän kanssaan ollut tuloksellista, Hirvonen sanoo.

Nextmilessa mietitään, millaisen jäljen kukin jättää työurallaan – ja millaisia jälkiä vielä voisi syntyä.

Hirvonen on miettinyt, voisiko tehdä jonkin verran pidemmän työuran, yli alimman mahdollisen eläkeiän. Tarvitseeko työ lopettaa kertalaakista, vai voisiko jatkaa tuntityöntekijänä? Mitä jos hyödyntäisi tietotekniikkataitojaan ja uusia taitojaan, kuten video-editointia, jopa mahdollisessa omassa yritystoiminnassa? Tällaisia Hirvonen on pohtinut seuraavaa mailiaan varten.

Timo Hirvonen näkee Nextmile-hankkeen ansiosta tulevassa eläkeajassa paljon mahdollisuuksia.
Timo Hirvonen näkee Nextmile-hankkeen ansiosta tulevassa eläkeajassa paljon mahdollisuuksia.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Vastauksia kpl