Tutkija, psykologi Anniina Virtanen menee tauoillaan mielellään ulos. – Puistot tai metsät ovat mainiota paikkoja rentoutumiselle. Tutkija, psykologi Anniina Virtanen menee tauoillaan mielellään ulos. – Puistot tai metsät ovat mainiota paikkoja rentoutumiselle.

Työhyvinvointi

• 13.11.2019

Pidä paussi niin palaudut paremmin

Olisiko tauon paikka? Mieluisakin työ kannattaa tauottaa, sillä päivän aikana pidetyt paussit heijastuvat vapaa-aikaan asti.

Kiireisenä päivänä houkuttaisi käyttää jokainen liikenevä minuutti hyödyksi: syödä noutolounas näppäimistön naputuksen lomassa ja käydä läpi tuleva asiakastapaaminen kollegan kanssa kahvitauolla.

Tavaksi tauotonta työntekoa ei uuden tutkimuksen mukaan kuitenkaan kannata ottaa. Ei ainakaan, mikäli mielii tehdä työpäiviensä jälkeen muuta kuin rojahtaa sohvalle.

– Tauot työpäivän aikana estävät stressin kasautumista. Tauoilla palautuminen auttaa palautumaan vieläpä vapaa-ajalla asti, väitöskirjatutkija Anniina Virtanen kertoo uusista tuloksista.

Tauolla on paikkansa

Virtanen on ollut mukana Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan tekemässä tutkimuksessa, jossa selvitettiin taukojen merkitystä psykologisen palautumisen näkökulmasta. Tutkimuksessa oli mukana yli 900 opettajaa.

Opettajat valikoituvat tutkittavaksi ammattiryhmäksi osin siksi, että opetustyö tiedetään kuormittavaksi.

– Kuormittavissa olosuhteissa onnistunut työstä palautuminen on erityisen tärkeää, sillä se edistää minkä tahansa alan työntekijöiden hyvinvointia.

Tutkijat löysivät neljä tauoilla palautumiseen vaikuttavaa tekijää: irrottautuminen, merkityksellisyys, yhteisöllisyys ja rentoutuminen.

Pidä oikeita taukoja

Paitsi että taukoja kannattaa pitää, niin niiden aikana kannattaa tehdä ja ajatella jotakin muuta kuin työasioita. Eli irtautua hetkeksi työstä.

Lounasta ei siis kannata syödä työpisteellään, vaan mennä syömään vaikka työpaikkaruokalaan tai edes toiseen huoneeseen.

– Pidä aitoja taukoja. Kävele, kuuntele musiikkia tai juttele työkavereiden kanssa työn ulkopuolisista asioista, Virtanen neuvoo.

Virallisten taukojen lisäksi hyvää tekevät myös epämuodolliset pikku paussit, kuten vessatauot tai ikkunasta ulos katseleminen.

Entä työn imussa viipyily, pitäisikö mieluisakin homma välillä keskeyttää?

– Tauot ovat erityisen hyödyllisiä silloin, kun on väsynyt. Eli jos mahdollista, kuuntele itseäsi ja pidä tauko silloin, kun tuntuu siltä.

– Toisaalta mieluisan työn äärellä ei ehkä ajoissa huomaa väsymystä. Pitemmällä aikavälillä on siksi tärkeää saada riittävästi lepoa, vaikka joinain päivinä työskentelisikin tosi intensiivisesti, Virtanen pohtii haastavaa kysymystä.

– Aidot tauot työstä purkavat päivän mittaan kertynyttä kuormitusta. Hyvät tavat pitää taukoja ovat yksilöllisiä, kertoo Anniina Virtanen.

– Aidot tauot työstä purkavat päivän mittaan kertynyttä kuormitusta. Hyvät tavat pitää taukoja ovat yksilöllisiä, kertoo Anniina Virtanen.

 Konstit on monet

Työstä irtautumisen ohella tauko palauttaa parhaiten, jos sen aikana pystyy rentoutumaan.

– Rentoutusharjoitukset on aiemmissa tutkimuksissa havaittu hyödyllisiksi. Mutta yhtä lailla rentouttavaa voi olla lehden lukeminen tai perheelle viestiminen.

Palautumisen kannalta keskeistä näyttää siis olevan ihmisen oma kokemus siitä, mikä on mielekästä ja merkityksellistä. Siksi keinot voivat vaihdella paljon.

– Esimerkiksi klassikkoromaanin lukeminen voi olla yhdelle rentouttava kokemus, kun taas toinen ahdistuu jo ajatuksesta, että tuokin järkäle pitäisi saada luettua.

Kolmas palauttava osatekijä työpaikalla on yhteenkuuluvuuden tunne, jota Virtanen kehottaa vaalimaan – olosuhteet ja työn luonne huomioiden.

– Koko työpäivänsä tietokoneen ääressä tönöttävä saattaa kyllä virkistyä tauolla työkavereiden kanssa rupatellessa, kun taas jatkuvassa ihmiskontaktissa päivänsä viettävä hoitaja ehkä kaipaa tauoilla omaa rauhaa.

 Löydä oma taukorutiini

Tutkimuksen mukaan yli 55-vuotiaat opettajat onnistuivat irtautumaan ja siten palautumaan nuorempia kollegoitaan paremmin tauoilla ja vapaa-ajalla.

– Kokemuksen myötä oppii keinot, miten ottaa omaa aikaa ja miten parhaiten irtautua, Virtanen tulkitsee tulosta.

Palautumisen taitoa voi siis harjoitella?

– Ehdottomasti. Etsi oma rutiini, oma tapasi ottaa omaa aikaa, Virtanen kannustaa.

Palauttavat tauot

1. Pidä aitoja taukoja, jolloin et edes ajattele töitä.
2. Rentoudu itsellesi sopivalla tavalla.
3. Tee jotakin itsellesi merkityksellistä ja mielekästä.
4. Etsi omat taukorutiinit.
5. Vaali yhteisöllisyyttä ja juttele työkavereiden kanssa muusta kuin töistä.

Lisätietoa Työsuojelurahaston verkkosivuilta: Erilaisten taukojen merkitys työkuormituksesta palautumisessa ikääntyvillä opettajilla