Puhelin­sovelluksesta tukea työpaikan kommuni­kaatioon

– Hyvä fiilis -sovellus kulkee koko ajan mukana. Siksi se on nopea tapa hakea tukea työpaikan ongelmatilanteisiin, sanovat Tony Dunderfelt ja Taina Tuhkanen.

Työhyvinvointi | 25.8.2020

Puhelin­sovelluksesta tukea työpaikan kommuni­kaatioon

Teksti: Sami Turunen

Kuva: Sami Turunen

Rakennusalalla on pilotoitu älypuhelinsovellusta, josta esimiehet saavat tukea stressin selättämiseen ja oman työn johtamiseen vaikeissa paikoissa.

Psykologi, kouluttaja ja kirjailija Tony Dunderfeltin suuri haave on aina ollut, että jokainen suomalainen oppisi mielen hyvinvointitaitoja siten, että se olisi itsestään selvää ja helppoa kuin päivittäinen hampaidenpesu.

– Olisi tärkeää, että stressaavassa ihmissuhdeongelmassa olisi taitoja käsitellä asioita, hän sanoo.

Dunderfelt on vuosien aikana kehittänyt yksinkertaisia psykologisia menetelmiä ja tehnyt työpaikkakoulutuksia ja -valmennuksia. Jossain vaiheessa hän kehitti mielen hyvinvointitaidot työelämässä eli MHTT-konseptin. Koska kursseille pääsy työpaikoilla ei ole enää yhtä helppoa kuin ennen, Dunderfelt sai idean hyödyntää vastaavaa aineistoa helposti käytettävän älypuhelinsovelluksen kautta.

Hyvä fiilis -sovellus auttaa itsensä johtamisessa ja ihmissuhdetaitojen kehittämisessä.

Niin rakentui Hyvä fiilis -sovellus joka auttaa itsensä johtamisessa ja ihmissuhdetaitojen kehittämisessä.

Sovelluksen sisällöstä on vastannut Dunderfelt ja teknisestä puolesta hänen poikansa Daniel Dunderfelt.

Vaihtuvia tilanteita vaihtuvissa paikoissa

Yhteistyöhön Työsuojelurahaston tukemassa hankkeessa valikoitui Rakennusteollisuus ry sekä rakennusyhtiö NCC.

– Pääsimme mukaan mielenkiintoiseen hankkeeseen, ja olimme jo pitkään muutenkin pohtineet työkalua, jolla esimiehille tarjotaan tukea haastaviin tilanteisiin, sanoo työkykypäällikkö Taina Tuhkanen.

Tuhkaselle kuuluu NCC:llä työkykyyn sekä työhyvinvointiin ja -terveyteen liittyvät asiat sekä tiivis yhteistyö työturvallisuusorganisaation kanssa.

– Meillä on kehitetty jo kauan varhaisen puuttumisen malleja. Nykyään ei työmaalla kuitenkaan istuta kahdeksaa tuntia työpöydän ääressä, vaan tarvitsemme pieniä tukitoimia erilaisiin tilanteisiin, yhä hektisempiin työpäiviin. Siksi mukana kulkeva sovellus on parempi kuin jossain mapeissa oleva aineisto.

Tuhkanen kertoo, että heidän työpaikallaan on hyviä esimiehiä, joilla on herkkyyttä ihmisille ja paljon on opittu vaikeidenkin asioiden kommunikoinnissa. Kuitenkin koko ajan tulee uusia työntekijöitä, harjoittelijoita ja tilanteita, joissa esimies kaipaa tukea.

Hyvä fiilis -sovellus jakaantuu kolmeen osioon, joista jokaisen alta löytyy harjoitteita ja syventävää tietoa aiheista.
Hyvä fiilis -sovellus jakaantuu kolmeen osioon, joista jokaisen alta löytyy harjoitteita ja syventävää tietoa aiheista.

Lisää tietoa ja stressin selätystä

Sovelluksen osa-alueet ovat stressinhallinta, haastavat vuorovaikutustilanteet ja itsensä johtaminen.

Kaikkiin osa-alueisiin löytyy harjoitteita, tiivistä tietoa sekä syventävää tekstiä. Jos haluaa vaikka valmistautua hankalaan kohtaamiseen tai pohtia, miksi joku ihminen toimii niin kuin toimii, sovelluksesta löytyy ohjeita.

Lisäksi sovelluksessa on akuutteihin tilanteisiin moderni stressipallo: punainen nappi.

– Sitä puoli minuuttia naputtamalla se muuttuu vihreäksi ja laukaisee pahimman stressin ja aggression, Dunderfelt nauraa ja nakuttaa ruutua näytteeksi.

Rakennus- ja insinöörimaailmaa hallitsevat perinteisesti numerot, ihmisten kanssa toimiminen on ollut haastavampaa.

– Alalla on aina ollut helpompi puhua telineistä, kypäristä ja teknisistä asioista, mutta mielen hyvinvointi vaikuttaa myös työturvallisuuteen, Tuhkanen ja Dunderfelt muistuttavat.

Riidat kotona tai työkaverin kanssa voivat aiheuttaa sen, että työmaalle lähdetään kuohuksissa. Sellaisessa mielentilassa tarkkaavaisuus unohtuu ja mitä tahansa voi sattua.

Samoja haasteita alasta riippumatta

Osapuolten yhteistyö sujui alusta asti jouhevasti.

– Tony oli vakuuttava ja tunnettu nimi, siksi ei tarvinnut empiä mukaan lähtemistä. Hän on osannut tehdä hyvin omaksuttavaa, tiivistä informaatiota, Taina Tuhkanen hymyilee.

Sovelluksen laajempi lanseeraus on menossa NCC:llä, ja syksyn ja talven aikana siitä kerätään kokemuksia. Tuhkasen mukaan alussa on tullut ”hyvää hyrinää”, ja kun palautetta saadaan, sovellusta kehitetään eteenpäin.

Sovellus soveltuu kaikille aloille.

– Tietysti tämä soveltuu mille tahansa alalle. Ihmisiä me kaikki ollaan, työpaikasta ja alasta riippumatta, sanoo Dunderfelt.

Sovelluksen rakentaminen on ollut hänellekin uuden oppimisen paikka.

– Normaalisti toimin paperilla ja kynällä, joten tämä on ollut kiehtovaa sen suhteen, miten asioita jäsennellään tällaiseen muotoon. Olen kirjoittanut kirjoja, joissa on tiivistetty paljon asiaa, mutta tässä on pitänyt olla vielä kymmenen kertaa tiiviimpi, Dunderfelt virnistää.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Vastauksia kpl